چرا باید خانه خود را هوشمند کنیم؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی همه چیز در حال هوشمند شدن است. از خودرو های خودران گرفته تا گوشی های موبایل و… همه و همه در حال هوشمند شدن هستند. در این بین خانه هوشمند نیز یکی از اصلی ترین اهدافی است که بشر در حال حرکت به سوی آن است تا خانه ها بیش از پیش راحت و مدرن شوند.

a - چرا باید خانه خود را هوشمند کنیم؟

خانه هوشمند و ویژگی های آن

هوشمند بودن تعریف قانونی و مشخصی ندارد ولی عرفا به چیزی که بتواند چندین کار با هم انجام دهد، به اینترنت متصل شود، بدون دخالت انسان کار کند و… هوشمند می گویند. خانه های هوشمند نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به خانه ای که اجزای آن بتوانند کار های متفاوتی انجام دهند خانه هوشمند می گویند. برای نمونه برای اینکه یک خانه هوشمند باشد باید در آن وسایلی همچون تلویزیون هوشمند، لامپ هوشمند، درب هوشمند و… وجود داشته باشد. از طرفی باید بسیار از اجزای خانه بدون دخالت انسان کار کنند. برای نمونه سیستم های روشنایی خانه در هنگامی که خورشید طلوع می کند، خاموش شوند و یا کمتر کار کنند. یا دمای خانه همواره در یک شرایط مطلوبی نگه داشته شود. افراد در خانه های هوشمند می توانند زندگی راحت تری را تجربه کنند. برای مثال در گذشته های دور برای گرمایش خانه در زمستان نیاز به هیزم بود و در پس از سالها انسان با کشف سوخت های فسیلی، از اینگونه سوخت ها برای گرمایش استفاده می کند. در حال حاضر نیز سیستم های گرمایش مرکزی حتی در خانه ها معمولی در حال گسترش هستند که البته برای کار به انسان نیاز دارند. اما به نظر در آینده نه چندان دور سیستم های گرمایشی که با انرژی های تجدید پذیر کار می کنند و البته برای تنظیم دما نیازی به انسان ندارند وارد زندگی خواهند شد.

b - چرا باید خانه خود را هوشمند کنیم؟

تاثیر خانه هوشمند بر نحوه زندگی

همانطور که در بالا اشاره شد وجود خانه هوشمند می تواند بسیاری از کار های انسان را کاهش دهد. از طرفی می توان هزینه ها را تا حد زیادی کاهش داد. برای نمونه گوشی های هوشمند می توانند کار تلفن، دوربین، دماسنج، تلویزیون، رادیو، کامپیوتر و… را به خوبی انجام دهند و باعث می شوند با خرید یک گوشی هوشمند نیازی به خرید طیف وسیعی از تجهیزات دیگر نباشد. در این شرایط انسان می تواند وقت و پول بیشتری برای لذت بردن از سایر کار ها داشته باشد. برای نمونه به جای اینکه هزینه هنگفتی برای خرید تجهیزات فراوانی برای امکانات ارتباطی و سرگرمی و… صرف کند، می تواند با خرید یک گوشی هوشمند در هزینه ها صرفه جویی کرده و بقیه پول خود را برای کار هایی همچون سفر و تفریح خرج کند. پس با داشتن خانه هوشمند می توان در وقت، انرژی و پول صرفه جویی قابل توجهی کرد.

c 1024x614 - چرا باید خانه خود را هوشمند کنیم؟

تلویزیون هوشمند و ویژگی های آن

یکی از مهم ترین اجزای یک خانه هوشمند، تلویزیون آن است. اما یک تلویزیون هوشمند چگونه است؟ تلویزیون های هوشمند جدید که توسط برند های معتبری همچون الجی، سامسونگ، سونی، پاناسونیک و… عرضه می شوند دارای سیستم عامل بوده و می تواند به اینترنت متصل شود. شما با داشتن یک تلویزیون هوشمند می توانید به راحتی از تلویزیون خود به عنوان یک کامپیوتر استفاده کرده و برای نمونه با استفاده از مرورگر آن به جستجو در وب بپردازید و یا با دوستان خود ارتباط برقرار کنید. اما این همه موضوع نیست. تلویزیون ها حالا می توانند تصاویری به کلی متفاوت از تلویزیون های گذشته پخش کنند. در حال حاضر تلویزیون های زیادی در بازار هستند که می توانند با تشخیص اینکه کدام بخش از تصویر در حال تولید صدا است، صدای آن را تقویت کنند تا صدایی بسیار با کیفیت تر را شاهد باشید.

d 1024x576 - چرا باید خانه خود را هوشمند کنیم؟

لامپ هوشمند و ویژگی های آن

یکی از مهمترین اجزای یکی خانه هوشمند، سیستم روشنایی آن است. سیستم روشنایی که توسط لامپ های هوشمند ایجاد می شود می تواند با توجه به نوری که از خارج از ساختمان به داخل می تابد، نور محیط را تنظیم کند. به این معنی که وقتی خورشید در حال تابش به ساختمان است و نور زیادی از خورشید وارد خانه می شود، نیازی به لامپ ها نبوده و نور آنها کم می شود. از طرفی زمانی که نور خورشید کم می شود، نور لامپ ها افزایش می یابد. لامپ های هوشمند نیز همچون هر وسیله هوشمند دیگری می توانند کار هایی متفاوت از وظیفه اصلی خود نیز انجام دهند. برای مثال لامپ های بسیاری در بازار وجود دارند که به فناوری بلوتوث مجهز بوده و با داشتن اسپیکر می توانند به پخش موسیقی بپردازند.

e - چرا باید خانه خود را هوشمند کنیم؟

جمع بندی

خانه هوشمند باعث آرامش خاطر، راحتی و همینطور صرفه جویی در هزینه ها می شود. شما می توانید با داشتن یک تلویزیون هوشمند از بسیاری لوازم دیگر بی نیاز شوید، با داشتن یک لامپ هوشمند دیگر نیاز نیست به فکر تنظیم نور محیط خانه باشید و یا با داشتن یک سیستم گرمایش هوشمند که با انرژی خورشیدی که می کند دیگر نیازی به کنترل دمای خانه و یا پرداخت هزینه برای گرم نگهداشتن خانه نیست. از طرفی با داشتن خانه هوشمند میتوانید بسیاری از کار ها را به وسیله یک تبلت یا گوشی هوشمند کنترل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *